Letadlo budoucnosti. Plně elektrické letadlo NASA X-57 se blíží ke startu

Plně elektrický letoun NASA X-57 Maxwell dosáhl dalšího milníku na cestě ke svému prvnímu letu, když úspěšně prošel tepelnými testy řídicích jednotek motoru, jak uvádí web NASA.

Tepelné testy jsou důležité, protože ověřují konstrukci, funkčnost a kvalitu zpracování regulátorů – kritických komponentů pro napájení experimentálních elektromotorů letounu X-57. Tyto složité systémy mají součásti citlivé na teplotu a musí být schopny odolávat extrémním podmínkám během letu.

Řídicí jednotky motorů přeměňují energii uloženou v lithium-iontových bateriích letadla na pohon motorů letadla, které pohánějí vrtule. Řídicí jednotky využívají tranzistory z karbidu křemíku, které při vzletu a letu s vysokým výkonem dosahují 98% účinnosti, což znamená, že nevytvářejí nadměrné teplo a mohou být chlazeny vzduchem proudícím přes motor.

Během nedávného testu v Glennově výzkumném středisku NASA v Clevelandu přežily všechny řídicí jednotky letových motorů při provozu ve zkušební komoře v rozsahu teplot, s nimiž se mohou setkat během letu.


Testovací tým pečlivě sledoval teplotní odezvy napájecích a řídicích komponent uvnitř regulátorů a ujistil se, že se pohybují v mezích povoleného teplotního rozsahu komponent. Pečlivé sledování zajišťuje, že regulátory motorů budou během pilotovaných výzkumných letů fungovat správně, jak uvádí server The Indian Express.

Nyní, když pozemní testy ověřily řídicí jednotky v nejextrémnějších teplotních podmínkách očekávaných za letu, je tým X-57 o krok blíže k integraci všech Maxwellových systémů a zajištění jejich vzájemné spolupráce, což je pro letadlo, zejména pro jedinečný letoun X, jednou z největších výzev.

Dalším důležitým krokem před uskutečněním výzkumných letů je nadcházející prověrka letové připravenosti v Armstrongově letovém výzkumném středisku NASA v kalifornském Edwardsu.

Zdroj: nasa.gov, indianexpress.com