Král ukrajinského letectva. Famózní pohled do kokpitu stíhačky MiG-29 v akci

Ukrajinské stíhačky MiG-29 vykonávají aktivní službu při obraně Ukrajiny před ruskými silami. Pojďme se podívat na historii tohoto leteckého skvostu a jak se stíhačka chová z pohledu pilota.

Historie MiG-29

MiG-29 byl vyvinut na základě požadavku sovětského letectva na lehký víceúčelový stíhací letoun. Byl sovětskou odpovědí na americký letoun F-16, jak uvádí web Wikipedia.

Prototyp 9-12 uskutečnil svůj první let v roce 1977. Nový sovětský víceúčelový stíhací letoun byl schválen do výroby v roce 1982. Typ vstoupil do služby u sovětského frontového letectva v roce 1986 a nahradil MiG-23.


Díky své ohromující manévrovatelnosti MiG-29 obnovil pověst Sovětského svazu jako výrobce schopných bojových letounů. Na Západě je tento stíhací letoun známý jako Fulcrum. MiG-29 byl vyroben ve značném počtu kusů. Bylo postaveno asi 1 600 stíhaček tohoto typu. Většina z nich (asi 900) byla vyvezena. Po Rusku je dalším významným provozovatelem Ukrajina se šesti pluky (včetně Fulcrumů-C). Dalšími provozovateli jsou Ázerbájdžán, Bělorusko, Bulharsko, Kuba, Eritrea, Německo, Maďarsko, Indie, Írán, Irák, Kazachstán, Severní Korea, Malajsie, Peru, Polsko, Rumunsko, Slovensko, Sýrie, Turkmenistán, Uzbekistán a bývalá Jugoslávie. Letouny

MiG-29 slouží především jako stíhačky protivzdušné obrany, jak uvádí web MigFlug.


MiG-29 plnil dvojí úlohu – vzdušnou nadvládu a pozemní útok. Tento víceúčelový stíhací letoun byl rovněž pověřen taktickým jaderným úderem. Pro tuto úlohu nesl jaderné pumy RN-40 s výbušnou silou 30 kT.

MiG-29 má pokročilou aerodynamickou konstrukci a jako primární senzor pulzní-dopplerovský radar N-019. Ten je spojen s infračerveným vyhledávacím a sledovacím zařízením pro sledování cílů.

Základní MiG-29 se osvědčil jako impozantní stíhací letoun pro boj zblízka. Pilot má k dispozici přilbový zaměřovač. Velmi obratné střely R-73 jsou stále všeobecně považovány za nejlepší zbraň pro boj zblízka vzduch-vzduch, jak uvádí server Airforce Technology.

MiG-29 je však znevýhodněn nedostatečným doletem. Tento problém řeší vylepšená varianta 9-13, které byl v NATO přidělen hlásný název Fulcrum-C. Ta se vyznačovala vypouklým a prodlouženým trupem, v němž je umístěno palivo i avionika včetně aktivního rušiče. Tato varianta, běžně přezdívaná Gorbatov (hrbáč), se stavěla vedle standardních MiGů-29 9-12.

Video natočil a sestříhal ukrajinský pilot, aby demonstroval bojové činnosti stíhačky MiG-29.

Zdroj: redakce, cs.wikipedia.org, migflug.com, airforce-technology.com