Kdo nese vinu, když autonomní auta na silnici zabíjejí?

Autonomní vozidlo nebo také samořízené motorové vozidlo, ke svému provozu nepotřebuje řidiče a orientuje se zcela za pomoci počítačových systémů, které detekují okolí vozidla a určují jeho trasu.

Systém Autopilot umožňuje vozu automaticky řídit, zrychlovat a brzdit, měnit jízdní pruhy i parkovat. Kdo je tedy odpovědný za nehody: lidský řidič automobilu nebo společnost, která naprogramovala software? Nedávný případ z Kalifornie poskytuje odpovědi a jeho výsledek může mít rozsáhlé důsledky.

V roce 2019 byly vznesené dvě obžaloby proti řidiči, který v Tesle Model S s autopilotem projel na červenou, narazil do jiného auta a zabil dva lidi. Rodiny obou obětí zažalovaly Teslu a obvinily ji z prodeje vozidel bez schopných nouzových automatických brzdových systémů. Společný soud je naplánován na polovinu roku 2023.

Podle webu MorningBrew je tento řidič Tesly první osobou v USA, která byla obviněna ze zločinu za smrtelnou nehodu zahrnující částečně automatizovaný systém řízení. Podrobnosti kalifornského případu,ať už řidič dával pozor, nebo ne, jsou stále nejasné, ale funkce autopilota vozidla byla zapnuta a řidič vinu popřel.

Systém autopilota společnosti Tesla je Národním úřadem pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) považován za autonomii vozidla úrovně 2. To znamená, že řidič musí neustále věnovat plnou pozornost řízení. Úrovně autonomie vozidla se pohybují od úrovně 0 (žádná autonomie) do úrovně 5 (plně autonomní). V současné době není k dispozici žádné motorové vozidlo, které by bylo plně autonomní. Mnoho lidí však o úrovni autopilota ve svém voze Tesla neví.

Úřad NHTSA vyšetřoval autopilota vozidla Tesla v 765 000 vozidlech. Doporučil, aby Tesla zlepšila svůj systém pro detekci, když řidiči nedávají pozor.

Zdroj: morningbrew.com