Jak ušetřit benzín, aniž byste si zničili auto?

Ceny plynu a ropy vyletěly doslova na historické maximum a nikdo si není jistý, zda se někdy vrátí dolů. Pravděpodobně cítíte u pumpy velkou bolest při pohledu na nové ceny. Tady je několik tipů, jak ušetřit auto i vaši peněženku, píše web popsci.

Při jízdě z kopce nezařazujte neutrál

Někteří řidiči zařadí vozidlo na neutrál a nechají ho sjet z kopce, protože motor běží na volnoběh a tím přece nečerpá palivo. To není chytrý nápad. Za prvé, může to být poněkud nebezpečné. Pokud se řidič ocitne v nouzové situaci, trocha času stráveného zařazením rychlostního stupně a zrychlením mimo nebezpečí nebo manévrováním může být zásadní. Za druhé, nic to nedělá. Většina moderních vozidel vyrobených za posledních 20 let má takzvaný „deceleration fuel cut-off“ (DFCO). Moderní vozidla jsou počítačem řízené, nejmodernější rolovací boxy plné složitých systémů řízení motoru a paliva. Pokud jedete z kopce bez sešlápnutého plynu, systém řízení motoru vozidla vybaveného DCFO dokáže zjistit, že vozidlo sjíždí z kopce, a ušetří palivo. Vozidlo obnoví spalování paliva, když sešlápnete plyn. Naproti tomu, pokud se rozhodnete jet setrvačností na neutrál, musí vozidlo spotřebovávat palivo k udržení volnoběhu. V neutrálu jsou kola odpojena od motoru, a hybnost vozidla nemá žádný vliv na motor. Vůz tedy musí spotřebovávat palivo, aby motor nezhasl. Pro srovnání, jízda z kopce na rychlostní stupeň by spotřebovala málo paliva.

Neutrácejte zbytečně za vylepšení šetřící palivo

Většina těchto produktů je spíše na škodu než k užitku. V lepším případě nedělají nic, v horším případě mohou poškodit vaše vozidlo. Například, Fuel Shark byl vystaven několikrát, protože je v podstatě levným LED světlem.

Prémiový plyn není vždy dobrý

Někteří trvají na tom, že extra velké oktanové číslo je pro vaše vozidlo nejlepší a povede k lepší spotřebě paliva, bez ohledu na vozidlo. Pravda je trochu složitější. Pro začátek má každé moderní vozidlo v podstatě takový „mikrofon“, který napjatě poslouchá, zda nedochází ke „klepání“ nebo předčasnému spalování, které je často způsobeno nesprávným poměrem paliva a vzduchu. Když senzor zaslechne signál, počítač vozidla provede nezbytná nastavení, aby se zabránilo klepání. Některá vozidla byla navržena pro provoz na prémiový i neprémiový plyn. Palubní počítač vozidla upraví poměr vzduchu a paliva, aby kompenzoval snížené oktanové číslo, ale obvykle na úkor výkonu a spotřeby paliva. Vůz obvykle pojede bohatě a spotřebuje více paliva, než kdybyste použili dražší benzín.

Jiná vozidla jsou naladěna na běžný plyn a nedokážou využít oktanové číslo navíc v prémiovém plynu. Počítač vozidla se na to prostě nedokáže přizpůsobit. Naproti tomu některá vozidla nejsou zcela schopna používat běžný plyn. Snímač klepání se nemůže správně přizpůsobit nižšímu oktanovému plynu bez rizika vážného poškození motoru. Podívejte se do uživatelské příručky vašeho vozidla a dozvíte se, co vaše auto může používat.

Obecně však platí, že vozidla, která mohou používat prémiový plyn, s ním často jezdí efektivněji. Stručně řečeno, pokud vaše auto může jet na plyn, kupte si to. Pokud nemůže používat běžný plyn, neriskujte poškození vozidla tím, že se budete snažit ušetřit při čerpání pohonných hmot.

Buďte opatrní při vypínání auta, abyste ušetřili benzín

Moderní vozidla jdou o krok dále se systémem stop-start. Vozidlo v podstatě úplně vypne motor, když stojí. Nejde ani o pouhý trik. Bylo prokázáno, že systémy stop-start mají hmatatelný pozitivní vliv na spotřebu paliva. To však nutně neznamená, že jakékoli auto může nebo by mělo napodobovat moderní vozidla stop-start. Nová vozidla vybavená technologií stop-start mají výkonné startéry a elektrické nabíjecí systémy pro minimalizaci opotřebení součástí vozidla. Pokus o ruční emulaci technologie stop-start pomocí zapalování v autě, které jím není vybaveno, by mohlo urychlit opotřebení součástí, jako je startér. 

Jak vlastně ušetřit plyn

Není toho moc, co by průměrný člověk mohl udělat pro to, aby změnil mechanické schopnosti vozidla pro úsporu paliva. Spíše než utrácet peníze za falešná řešení pro rychlou opravu, investujte tyto peníze do zajištění toho, aby vaše vozidlo bylo v nejlepším provozním stavu. Opotřebované zapalovací svíčky, rozbité senzory emisí, nefunkční katalyzátory a podhuštěné pneumatiky mohou mít škodlivý vliv na spotřebu paliva. V konečném důsledku má na spotřebu paliva největší vliv řidič. Hladký, promyšlený a defenzivní řidič, který plánuje své cesty a manévry, je efektivnější než ten, který řídí agresivně. Motory fungují nejlépe při konstantních, udržovaných rychlostech, takže používejte tempomat, pokud jej máte, na dálnici, a vyhněte se prudkému a náhlému zrychlování.

Ceny plynu jsou vysoké, ale doufejme, že vám tyto tipy pomohou nenechat se oklamat hadím olejem či pověrami a produktivně ušetřit. 

Zdroj: popsci.com