Jak pomocí elektromobilu snížit účty za energii?

V době, kdy většině lidí prudce rostou účty za energie, se účty ženy jménem Marie Hubbardová snížily o 50 procent díky nové technologii, která bude brzy dostupná téměř každému řidiči elektromobilu, píše msn.gb.

Marie, zdravotní sestra žijící v Leicestershiru, se účastní zkušebního provozu 100 majitelů elektromobilů. Ti experimentovali s nabíjením baterií svých vozů v době, kdy je elektřina levná, a s ukládáním této energie, aby ji mohli využít ve své domácnosti nebo prodat zpět do sítě v době špičky.

Používání jejího elektrického obytného vozu Nissan, který tímto způsobem využívá kolísající ceny elektřiny, pomohlo Marii snížit účty za energii z 50 liber (1 439 Kč) měsíčně na 25 liber (719 Kč). „Od října do května se mé účty snížily na polovinu,“ řekla.

Dodala, že během pětiměsíčního zkušebního období také vydělala 125 liber (3597 Kč) prodejem energie do sítě, k čemuž jí pomohly solární panely na střeše, díky nimž mohla nabíjet svůj vůz zdarma.

Marie se účastnila projektu Electric Nation vehicle-to-grid (V2G), který byl vytvořen s cílem prozkoumat, jak bude technologie V2G fungovat, až se dostane do rukou skutečných lidí.

Provozovatelé sítí a vývojáři obnovitelných zdrojů energie jsou zastánci technologie V2G, protože může pomoci síti maximalizovat využití obnovitelných zdrojů energie, například ukládáním solární a větrné energie do baterií automobilů pro použití po setmění.

Společnost National Grid se domnívá, že pokud budou vytvořeny vhodné podmínky, mohla by tuto technologii do 30 let využívat téměř polovina řidičů elektromobilů. To by mohlo ušetřit peníze poplatníků a odstranit potřebu, aby v síti byly umístěny nákladné elektrárny, které jsou potřebné pouze pro pokrytí poptávky ve špičce.

Marie uvedla, že zkušební provoz byl užitečný pro snížení jejích účtů za energii, ale vyžadoval „odhodlání“, aby z prodané energie měla zisk.

Ve Spojeném království se zatím konaly pouze malé zkoušky V2G, ale masové využití této technologie je na obzoru.

V současné době mají pouze elektromobily Nissan vhodnou technologii pro podporu obousměrného nabíjení. Právě obousměrné nabíjení je pro podporu V2G nezbytné. V následujících měsících se však na trhu objeví další vozy s podporou V2G, počínaje VW, který začne dodávat své první modely elektromobilů s V2G do Velké Británie koncem roku. Hyundai mezitím pracuje na modelu elektromobilu s podporou V2G.

Odborníci se domnívají, že technologie V2G bude do několika let standardní součástí nových elektromobilů. „Víme, že do roku 2025 bude technologie V2G v elektromobilech dostupnější,“ řekl Yiango Mavrocostanti, manažer inovací ve společnosti Western Power Distribution, která je jedním z provozovatelů sítě ve Velké Británii a jedním z organizátorů zkoušky. „V tu chvíli bude možné, aby se technologie V2G skutečně rozšířila a rostla.“

Aby se však V2G mohl využívat celostátně, musí dodavatelé energie přijít s lepšími tarify, které lidem pomohou snadněji nakupovat a prodávat energii.

V současné době příliš málo dodavatelů nabízí atraktivní dovozní a vývozní tarify, uvedl Mike Potter, výkonný ředitel společnosti Crowdcharge, která nabízí majitelům elektromobilů služby inteligentního nabíjení.

„Obnovitelná energie je poměrně nestabilní, takže musíme najít způsoby, jak lidem pomoci, aby ji co nejlépe využili,“ řekl. „Proto je V2G tak důležitý – může pomoci využívat mnohem více obnovitelné energie.“

„Ale smlouva o způsobu dodávání energie musí být mnohem sofistikovanější a pravděpodobně automaticky řízená pro zákazníka,“ pokračoval. „Je jen velmi málo dodavatelů, kteří jsou v tomto směru dostatečně kreativní.“

Jak funguje technologie vehicle-to-grid?

Technologie V2G umožňuje elektrickým vozidlům ukládat energii do svých baterií a vybíjet ji zpět do elektrické sítě, když je jí nejvíce potřeba, například když je většina lidí doma z práce a vaří si večerní jídlo.

K tomu, aby tato technologie fungovala, je zapotřebí obousměrná nabíječka, která umožní tok energie oběma směry. Algoritmy mohou kontrolovat, kdy se auto nabíjí a kdy vybíjí energii, když je připojeno k síti, přičemž uživatelé si mohou nastavit, aby jejich vozidlo bylo plně nabité, když to potřebují – například včas na ranní dojíždění do práce.

Energetičtí odborníci tvrdí, že technologie V2G pomůže efektivněji fungovat rozvodné síti a zvýší využívání obnovitelné energie tím, že pomůže zemi ukládat větrnou a solární energii v době, kdy je levná a hojná, aby ji bylo možné využít později. Vozidla by přitom neměla být nijak poškozena – podle výzkumu Univerzity ve Warwicku by technologie V2G mohla dokonce prodloužit životnost autobaterií.

Zdroj: thei.co.uk