Evropské nebe křižují prázdná letadla, aby si dopravci udrželi svá místa na letištích. Zbytečné emise nikoho nezajímají

Přestože se Evropa nachází v režimu klimatické nouze, do ovzduší dál pronikají tuny naprosto zbytečných emisí, napsal cestovatelský magazín AFAR.

S poklesem poptávky po cestování létají letadla v Evropě i bez cestujících. Německá společnost Lufthansa uvedla, že bude muset letos přes zimu vypravit dalších 18 000 „zbytečných“ letů, aby si podle platných předpisů udržela takzvané letištní sloty. To jsou práva leteckých společností na užívání letišť a jejich zázemí.

Přistávací a odletové sloty na největších letištích jsou nesmírně vzácnou komoditou, a aby si je aerolinky udržely, musí zaručit vysoké procento letů. Proto musí vypravovat i ztrátové „lety duchů“ bez cestujících.

Přestože covidová pandemie téměř uzavřela možnost cestování, Evropská unie snížila původní počty „povinných letů“ jen na polovinu, což právě způsobilo, že evropskou oblohu dnes křižují většinou prázdná nebo téměř prázdná dopravní letadla.

Catherine Livesley, zakladatelka No Fly Travel Club, řekla Euronews Green, že let na krátké vzdálenosti s Boeingem 737 vypustí za hodinu téměř dvojnásobné množství oxidu uhličitého než kolik ho vyprodukuje průměrná evropská rodina za celý rok.

„Jako letecká společnost se ale můžete ocitnout v situaci, kdy buď přijdete o sloty, protože zrušíte lety, nebo budete létat s prázdným letadlem. Oboje není žádoucí,“ uvedla ve svém prohlášení nizozemská letecká společnost KLM.

Ve Spojených státech Federální úřad pro letectví upustil od podobných pravidel na minimální počty letů až do odeznění pandemie už na většině letišť. Je vidět, že jednoduchá řešení i ve složitých situacích existují.

Zdroj: AFAR, Euronews Green