Elon Musk slíbil prototyp humanoidního robota. Dokáže ho Tesla v příštím roce sestrojit?

V srpnu 2021 Elon Musk oznámil, že Tesla postaví humanoidního robota, který zajistí nebezpečné, opakující se a nudné úkoly, a bude reagovat na hlasové povely, uvádí portál New Scientist. Musk slíbil, že v roce 2022 předvede prototyp. Podaří se však společnosti tento cíl splnit?

Od roku 2003, kdy Musk firmu na výrobu elektromobilů založil, toho Tesla dokázala hodně. Vybudovala si hodnotu 1 bilionu dolarů, prodala přes půl milionu vozů a instalovala pro ně celosvětovou síť více než 2 000 dobíjecích stanic. Došlo však také k neúspěchům a zpožděním.

Musk slíbil, že do roku 2020 bude na silnicích jezdit milion samořídících taxíků. Dlouho hlásal brzký příchod plné autonomie pro svá auta. Na rok 2020 naplánoval výrobu nákladního vozu Tesla a brzy poté na rok 2021 kybernetického nákladního vozu. Všechny tyto termíny byly nebo budou nedodrženy. Musk sám přiznal, že mu chybí přesnost, ale trvá na tom, že většina jeho předpovědí se nakonec splní.

Robot, uvnitř společnosti označovaný jako Optimus, bude podle Muskovy srpnové prezentace vysoký 173 centimetrů, bude vážit 57 kilogramů a bude schopen nést náklad o hmotnosti až 20 kilogramů.

Uvedl, že většina technologií v samořídících automobilech Tesla je použitelná i pro humanoidní roboty a měla by jim poskytnout náskok. „Tesla je pravděpodobně největší robotickou společností na světě, protože naše auta jsou jako polointeligentní roboti na kolech,“ řekl. „Dává to smysl je přenést do humanoidní podoby.“

Inženýr Tetsuya Ogata z univerzity Waseda v japonském Tokiu se domnívá, že konstrukce robota musí postupovat dobře, jinak by společnost nedělala tak odvážná prohlášení. Očekává však, že narazí nejen na problémy s umělou inteligencí, kde má Tesla jistě velké zkušenosti, ale i na problémy s hardwarem, kde je nemá. Humanoidní roboti jsou totiž mnohem složitější než automobily.

„Je velmi obtížné vyvinout robotické ruce, které by dokázaly vykonávat stejné úkoly jako člověk,“ říká. „Velkým problémem je také to, jak reprodukovat smysly, které umožňují hmatovou zpětnou vazbu.“

Inženýr Zhongyu Li z Kalifornské univerzity v Berkeley říká, že obdivuje tuto vizi, ale myslí si, že termín je „velmi ambiciózní“. Očekává, že Tesla dosáhne svého cíle a předvede nějaký prototyp, ale možná narazí na problémy s jeho uvedením na trh.

„Přimět prototyp k chůzi na několik krátkých demonstrací není pro jejich šikovné inženýry tak náročné, ale zajistit spolehlivé fungování humanoidních robotů v každodenním životě je jiný příběh. Potřebuje to spolehlivý hardware, robustní řídicí algoritmus, který dokáže zabránit pádu robota, zotavit se z pádu a detekovat a vyhýbat se překážkám, a to může trvat roky,“ říká.

Jiní se domnívají, že tato technologie je možná, ale ne v tak štíhlé podobě, jak slibuje Musk. Florian Richter z Kalifornské univerzity v San Diegu poukazuje na robota Atlas od společnosti Boston Dynamics, který dokáže běhat, skákat a plnit řadu úkolů, ale který má také objemné tělo a velkou baterii ve stylu batohu.

„Mají před sebou spoustu práce. Myslím, že jejich cíl vytvořit do roka hardwarový prototyp je naprosto reálný, ale pravděpodobně s polovičním výkonem oproti jejich požadovanému a s nějakým kompromisem v hmotnosti,“ říká Richter. „Měli by ho také poměrně rychle dostat k chůzi po rovném povrchu, ale další úkoly na lidské úrovni, jako je uchopení, budou vyžadovat několik let výzkumu a spoustu inovací.“

Zdroj: New Scientist