Elektronika na kole: Revoluční technologie, které se budou líbit všem cyklistům

Pro vážné zájemce o cyklistiku není neobvyklé utratit za nové kolo i 300 tisíc korun, a vzhledem k tomu, že například v Austrálii se ročně koupí milion nových kol, mají výrobci obrovskou motivaci inovovat a lákat nadšené jezdce. První oblastí, kde se setkáváme s inovacemi, je elektronika na kole.

Staré časy, kdy se přehazovačka mechanicky spojovala lankem se zařízením pro řazení převodů, jsou dávno pryč. Novější modely jsou nyní vybaveny elektronickým řazením, které umožňuje rychlejší řazení, menší opotřebení řetězu a flexibilitu v umístění přehazovačky.

Snižuje se také únava rukou. Jak píše Canberra Times, kromě elektronického řazení přicházejí na scénu horských kol bezdrátové přehazovačky, které umožňují elektronicky nastavit výšku sedla podle potřeby během jízdy. Elektronicky se ovládají také systémy řízení odpružení, takže například odpružení lze uzamknout pro velké stoupání a poté odemknout, když to jízda vyžaduje. Elektronika se může rozšířit dokonce až k brzdám. Představte si sadu „klíčů“, které pomocí chytrého telefonu vypnou elektroniku na vašem kole.

A co strach z defektu při jízdě? NASA dokonce spolupracuje se společností „SMART Tire Company“ na vytvoření pneumatik založených na stejné technologii, která se používá na pneumatikách vesmírné mise Rover. Použijí novou směs nazvanou NiTinol+, aby vytvořili pneumatiku s pružností pryže a pevností titanu. Pneumatika si zachovává svůj tvar, aniž by potřebovala stlačený vzduch.

Budoucnost cyklistického průmyslu by také mohlo být 3D sedadlo. Představte si, že si necháte změřit tělo a pak dostanete sedlo navržené pro váš konkrétní tvar vašeho pozadí!

Zdroj: Canberra Times