Drogové kartely využívají k pašování malé „narko ponorky“. Některé jsou už ovládané i přes satelity

Netradičně vyhlížející lodě slouží k pašování drog z jižní Ameriky přes Tichý a Atlantský oceán do Spojených států i Evropy, napsal web Popular Mechanics.

Drogové kartely z jižní Ameriky vynalezly nový způsob pašování drog. Takzvané „narko ponorky“ dnes hrají hlavní roli v nelegálních obchodech. Na jejich stavbu kartely z Kolumbie najímají za velké peníze inženýry a konstruktéry z celého světa.

Původní narko ponorky mohly stát okolo dvou milionů dolarů (45 milionů korun). Byly vybavené dieselovými motory a jejich konstrukce byla z oceli a laminátu. A přestože stavba každé lodě trvala déle než rok, říkalo se jim „ponorky na jedno použití“. Pašeráci je totiž po úspěšné dodávce většinou opustili na moři, protože jejich náklad drog vysoce převyšoval cenu ponorky a na americkém trhu měl hodnotu 400 milionů dolarů (9 miliard korun).

Design a výrobní techniky používané při jejich konstrukci se postupem času zlepšovaly: Lodě se staly rychlejšími a schopnějšími plavby ve větších hloubkách. Bývaly obsazeny čtyřčlennou posádkou. K výbavě patřily moderní satelitní navigační systémy a velké palivové nádrže s dosahem přes 3 000 kilometrů. Dostatek nákladového prostoru umožnil převážet až deset tun kokainu. Pro běžné radary pobřežní stráže se tato plavidla stala prakticky neviditelná. Občas je bylo možné zaregistrovat jen ze vzduchu z hlídkujících letadel.

Kolumbijská policie například objevila v tajném skladišti u Bogoty rozestavěnou 36 metrů dlouhou narko ponorku s dvojitým ocelovým trupem, která by byla schopná přepravovat minimálně 15 tun kokainu a ponořit se až do stometrové hloubky.

Narko ponorky se v průběhu let stávají stále sofistikovanější a je obtížnější je odhalit. „Stavitelé se snaží plavidla optimalizovat, aby snížili rizika jejich odhalení. Zatím to vede ke snížení počtu posádek a k využívání těch nejmodernějších technologií,“ říká Mario Pazmiño, bývalý šéf zpravodajské služby ekvádorské armády a bezpečnostní analytik.

„Myslím, že v budoucnu se můžeme dočkat větší automatizace narko ponorek bez lidských posádek, které budou využívat i prvků umělé inteligence. Řídit je budou operátoři ze vzdálených míst přes satelity prostřednictvím zašifrovaných kódů,“ dodává Pazmiño. Doba jednoduchých ručně vyráběných laminátových plavidel natřených v barvách oceánu tak podle něho pomalu končí.

V posledním desetiletí výroba ponorek vzrostla kvůli velkému zájmu zločineckých organizací. „Je mnohem snazší přepravit tunu kokainu po moři než letadlem, protože na letištích je více kontrol nákladu,“ vysvětluje Hernando Mattos Dager, představitel kolumbijské armády.

Zdroj: Popular Mechanics