Airbus a Boeing budou létat na palivo vyrobené z použitých olejů z restaurací a domácností

Jedna z největších inovací posledních let v letecké dopravě by měla snížit emise z letů. Velkou roli mají sehrát kuchyňské oleje, napsal zpravodajský web Euronews.

Létání je zodpovědné za 2,5 procenta světových emisí CO2, takže snížení jeho dopadu na klima je zásadní pro zmírnění změn klimatu. Udržitelné letecké palivo – neboli SAF – je zastřešující termín pro vytvoření leteckého paliva z jiných zdrojů než fosilních.

Dva největší světoví výrobci dopravních letadel – Airbus a Boeing – proto uzavřeli partnerství s palivovými společnostmi na vývoji SAF. Airbus spolupracuje s Air BP a Total, zatímco Boeing spolupracuje se SkyNRG.

Palivo SAF, které pochází z použitých kuchyňských olejů a odpadních tuků, je schopno snížit uhlíkové emise z letů až o neuvěřitelných 80 procent!

Když je spalováno fosilní palivo tryskového letadla, petrolej uvolňuje uhlík do atmosféry. U ekologického paliva SAF vyrobeného z rostlin je CO2 absorbovaný rostlinami už během jejich růstu. Díky tomu je spalování rostlinného paliva v leteckém motoru v podstatě uhlíkově neutrální. 

„Aby byla vstupní surovina certifikována, musí být splněna široká škála kritérií,“ vysvětluje Andreea Moyes, ředitelka globální udržitelnosti letectví společnosti Air BP. Patří mezi ně například i dopad na produkci potravin, využívání půdy a zachování místní biologické rozmanitosti. Udržitelnost suroviny je poté certifikována oficiálním orgánem.

Jakmile je palivo z obnovitelných zdrojů vytvořeno a certifikováno, je smíchané s petrolejem v poměru 50:50. Tato palivová směs může být použitá přesně stejným způsobem jako normální tryskové palivo: Nejsou potřeba žádné úpravy letadel, do kterých je směs nasazená. To výrazně snižuje náklady na infrastrukturu.

Obnovitelné suroviny jsou běžně dostupné, patří mezi ně hlavně použitý kuchyňský olej z potravinářských firem, restaurací i domácností. Využít lze i zbytků jídla, které se vyvážejí na skládky komunálního odpadu.

Ačkoli SAF může znít jako dokonalé řešení dopadu leteckého průmyslu na planetu, je důležité si uvědomit, že nejde o všelék na problémy spojené se změnou klimatu způsobené leteckým provozem. „Je nutné vyrábět SAF „zeleným“ způsobem,“ vysvětluje Dr. Duncan Walker, docent aplikované aerodynamiky z britské Loughborough University. Dodává, že musíme brát v úvahu i emise z výroby paliva, například při přepravě a rafinaci ekologického paliva.

Letecký průmysl vyzval vlády, aby vytvořily politiku podporující růst SAF. Důrazem na snižování investičních rizik, podporou výzkumu a vývoje pro komerční využití udržitelných surovin.

Zdroj: Euronews